رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم نصار
فريحه: هههههه. لا يا حبيبي انا بكشف تدريبي عليها …
مراد: بتكشفى.! بتكشفي ايه ان شاء الله..
فريحه: هتتكلم … عوض دخل وفريحه شافته..وقالتله.. عوض الجاموسه دي عايزه تعمل سونار. علشان شكلها كده حامل..
مراد: بصوت مهموس.حامل وسونار.. هي الجاموسه بتعمل سونار.!!!
عوض: ايهي.. بتتكلمي جد يا دكطوره.. يا الف بركه.. يا الف نهار ابيض.. يا الف مبروك..ياولاد.
مراد: بص ل عوض الفرحان. كأن الجاموسه مبتخلفش وهتخلف..وبص ل فريحه وقالها هي الاخت ما كانتش بتخلف ولا ايه.. وخلفت بعد صبر فريحه: هههههههه لا يا حبيبي بتخلف. وشاورت وبنتها هي اللي هناك دي..
عوض: ايهيييي.. هو اانى عبيط يا دكطور.. ازيفهى علشان تتحسد.. لا طبعا ااني. هاقول لصاحب المزرعه.. يجيب فرده شبشب.ابنه البيه الصغير.. ونعلقها في رقبتها..
مراد: مش مستوعب. لكن فريحه هتموت ضحك.. مراد: ثواني. ثواني شبشب ايه. ورقبة مين.!!
عوض: رقبة الجاموسه. يا دكطور. وشبشب البيه الصغير..
مراد: وايه العلاقه يا عوض.. والشبشب يبقى في رقبه الجاموسه ليه.!؟
عوض: ايهيي. علشان الجاموسه ماتتحسدش.. ودي اهم جاموسه عندينا في المزرعه.. دي ظاربا خمس بطون. ربنا يحرسها..
وفريحه هتموت من الضحك وماسكه بطنها على شكل مراد وعوض واللقاء الحاد بينهم..
عوض: ايه يا دكطور ايش حالك دكطور وفاهم..
ظاربا. ظاربا يا دكطور..
مراد: حس انه دماغه مش شغاله. وحس بالغباء … دكطور. وظاربا..! ظاربا ايه فهمني. ظاربا ازاي..
اللي انا باسمعه ده..
فريحه: هتموت من الضحك وخايفه تعلى صوتها علشان غيرة مراد بس ماسكه بطنها. هههههه
عوض: ظاربه يعني والده يا دكطور.. دي خامس بطن ليها..
مراد: ظاربا يعني والده..
عوض: ايوه. ظربت ٥ مرات وال٦ فى السكه.
مراد: ظربت. طيب يا عوض ليه مش بتقول والده. على طول.. ايه لازمتها ظاربا.واللخبطه دي.
.وفريحه قلبها هيقف من كتر الضحك …
مراد: بصلها انا هطلع بره دقيقه.. وتكوني ورايا.
وبص ل عوض. الهي تطزرب في معاميعك. وسابها ومشي..
فريحه: هههههههه هههههههه هههههههه اه مش قادره اه بطني … امسك يا عوض. الدفتر ده وتسلموا للدكتوره المشرفه. وتقولها على اللي قولتهولك.. وكملت الضحكه.. وخرجت ل مراد اللي بيمسح جزمته في الارض وقرفان.. وبيغسل ايده من ازازه ميا كانت موجوده في العربيه.. وبعدها رش برفان كتير..
مراد: انا عايز اعرف.. مستحمله ازاي الريحه اللي جوه دي.. وماسكه ديل الجاموسه كأنك ماسكه موبايل في ايدك..انتي اصلا. ازاى مستحمله عوض ده..
فريحه: ههههههههه اهدا يا حبيبي. اهدا والله مقادره ههههههههه اه يا قلبي … هههههههههههه
مراد: هههههههه الجاموسه ظاربا. وخمس مرات هههههههههههههه.
فريحه: هههههه هههههه يا دكطور.. بس. بس والله ما قادره بجد …
مراد: انا حبيت عوض ده.. لما نتجوز هاشتريلك جاموسه.. وهاجيب عوض يربيها. ولما الجاموسه تبقى حامل.. هنعملها سونار.وهخلي عوض ياخد الكوتش بتاعك ونحطه على رقبه الجاموسه. هههههههههههه
فريحه: هيهيهي خفه.
مراد: الله يخرب بيتك يا شيخه. ضيعتي ام اليوم في البهايم والقرف …
فريحه: ليه بس يا قلبي.. ما احنا كنا كويسين..
مراد: بص حواليه وكانت الدنيا مكشوفه ارض. وسما.. فريحه.
فريحه: نعم يا حبيبي.
مراد: هو انا لو عايز ابوسك في المزرعه دي.. ابوسك فين.؟.
فريحه: اتكسفت ووشها بقى احمر وبصت في الارض. من الخجل. ومردتش.
مراد: وحياه امك مكسوفه.. بعد ماسكت ديل الجاموسه دي.. ما فيش حاجه اسمها مكسوفه.انتى تشتغلي في المدبح يا ماما..
فريحه: الكسوف راح. واتغاظت والله.. طول عمرك سادد نفسي..
مراد: انا برده اللي سادد نفسك.. امال الريحه اللي كنتي فيها جوه دي ايه.. ده انا كان جوايا تخيلات وكمية بوس بالهبل.. بس انتي والريحه. وكمان عوض سديتو نفسي.. ابوسك ازاي بعد ما شفتك ماسكه ديلها.. يلا يلا علشان. اروحك.و اطلع على الشركه. جاتكم القرف.. خروجه منحوسه ومنظوره ومضروبه.. لا وكمان مظروبه. ههههههههههه